Kappadokie
zpět na hlavní stránku
= oblast ve střední a východní Anatólii
ohraničena Kayseri na V, Aksaray na Z a Nigde na J
oblastí protéká řeka Kizilirmak = nejdelší řeka Turecka - napájena řadou menších přítoků - vznikly táním horských ledovců
historie vzniku krajiny: před cca 60 mil lety vzniklo v důsledku vyvrásnění zemské kůry pohoří Taurus - pohyby zemské kůry doprovázeny silnou vulkanickou činností - dnes již vyhaslé sopky: Hasan Dagi 3 268 m, Melendiz Dagi 2 963 m a Erciyes Dagi 3 917 m
z nánosů sopečného popela, bahna a horké lávy se během statisíců let vytvořily vrstvy usazených hornin s rozdílným stupněm tvrdosti
činnost vodních toků vytvořila v horních vrstvách sedimentu úzké trhliny - pomalá eroze dešťové vody a větru trhliny prohloubila vznikla hluboká údolí
eroze dešťů a větrů vymodelovaly bizarní skalní útvary
s širokou paletou barev :
od pronikavě bílé barvy tufu přes růžové až fialové zbarvemí andesitu po tmavě hnědý až černý čedič zvlášť působivé při západu slunce Kappadokie = hra barev a stínů
při jasném počasí na horizontu vystupují mohutné sopky - jako by pohlížely z výšky na dílo, které vytvořily
vrstva měkkého tufu půdu zúrodnila rozvoj zemědělství : pěstují se zde hlavně jablka a vinná réva
okolní skály tvoří také onyx - zejména jeho žlutá a zelená odrůda využívána k výrobě ozdobných předmětů
nejdůležitějšími řemeslnými odvětvími jsou keramika
a výroba hliněného nádobí
asi 30 dodnes známých měst - přístupná asi 1/10 nejvýznamnější z nich Kaymakli a Derinkuyu není zcela jasné, kdo města zakládal - pokračující přestavba znemožňuje
jednoznačně určit dobu jejich vzniku pravděpodobně osídlena již před 5.stol.př.n.l v 7.-10.stol. užívání měst zřejmě intenzivnější - křesťané se museli skrývat před arabskou invazí poslední obyvatelé města opustili většinou již ve 13.stol. někde žili křesťané až do r.1924 - turecká vláda je musela vysídlit
komplexy měly několik poschodí - obvykle více než 10
většinou propojená příkrými větracími šachtami zakončenými vodními cisternami
horní poschodí - obytné místnosti: pokoje, kuchyně....
spodní poschodí - skladiště, vinné sklepy, úkryty
spodní podlaží osvětlována nejprve pomocí pochodní, později olejovými lampami v mnohých výklencích a na stropech zanechaly černé stopy
nepravidelné uspořádání místností - svědčí o postupném rozrůstání komunit a potřebě dalších místností
vedle obytných místností také množství kaplí a kostelů obvykle jednoduchého čtvercového půdorysu s malými klenutými apsidami a oltáři
místnosti navzájem propojeny spletí chodeb s valenou klenbou nebo rovnými stropy
chodby se sbíhaly do jednoho místa - v případě napadení vchody snadno zataraseny - zavaleny obrovskými kamennými kotouči - uschovány ve výklencích a v případě potřeby vyvaleny ke vchodu ==> v případě nebezpečí jednotlivá patra izolována
měkká hornina využívána rovněž k výrobě předmětů obvykle zhotovovaných ze dřeva: skříně, stoly, lavice, postele, police
= tři citadely - město vystavěno kolem obrovské trojité skály
leží nedaleko údolí Göreme
moderní část města - hotely pro turisty
Pevnost
nadm. výška 1 250 m - z vrcholu nádherný výhled do údolí Göreme
6 pater - vypadá jako velký cylindr
v antických dobách pevnost využívána pro obranné účely
ve starověku pod pevností vykopána asi 100 metrů dlouhá chodba - měla sloužit k zásobování v případě obležení
postupem času některé stěny zvětraly nebo se zhroutily některé vnitřní místnosti otevřené
spolu s pevnostmi v Ortahisaru a Ürgüpu bránila přístup do Kappadokie - tvořily řetěz obranných pevnůstek - reliéf krajiny částečně ulehčoval obranu oblasti těžko překonatelné, nepřístupné
přírodních pevností využívali již Chetité, později také Peršané a Makedonci
Byzantinci zde později vytvořili obranný systém proti muslimským vpádům
později sami muslimové využívali oblast k obraně - vytvořili zde obranná centra s karavanserayemi
turecky ,,slepý"
nejznámější oblast Kappadokie
jedna z největších přírodních zajímavostí Turecka
chráněná oblast - pod patronací UNESCO
muzeum v přírodě
za svůj vznik vděčí sopečným vyvřelinám, vodní a větrné erozi
osídleno již v raně historických dobách
kolem r.850 zde nalezli útočiště křesťané - zdejší geologické formace jim poskytly ochranu před vpády muslimů
počet obyvatel údolí se odhaduje na několik set tisíc
během staletí se zde vyvinula svébytná křesťanská kultura
kostely v byzantském stylu - vytesány do tufových skal v době relativního klidu
nejstarší stavby ze 7.stol. - většinou z 9. -11.stol.
celkem údajně 365 kostelů - na každý den v roce jeden = jedno z největších křesťanských středisek Turecka
náboženskou obec podporoval Sv. Basileios = arcibiskup v Caesareji
kostely se většinou používaly do 13.stol. - některé až do poč. 20.stol.
veřejnosti dnes zpřístupněno asi 30 kostelů
zvenku obvykle těžko rozpoznatelné - skály jsou hladké = bez vnějších architektonických prvků
výjimkou omezený počet otvorů - určeny pro přívod vzduchu, denního světla a vstup do kostela ==> bezpečné útočiště před útoky tureckých kmenů
architektura = podobná architektuře byzantské:
čtvercový půdorys, rovná střecha, malá apsida
tři lodě - zpočátku bez sloupů, vzadu 3 apsidy
později lodě odděleny sloupy - 4 nebo 8 sloupů
mnohé stavby asymetrické - obtížné pracovní podmínky vznikly stavby jedinečné svým provedením
některé detaily = sloupy, podloubí - čistě ornamentální bez praktické funkce
fresková výzdoba - vyznačuje se krajní jednoduchostí i přes vliv byzantské kultury
většinou z 11. stol.
8. a 9.stol. = doba ostrých diskusí ve východní církvi o tom, zde je možné zobrazovat Boha a Krista jako smrtelné bytosti ikonoklasmus - obrazoborectví (715-843) = zákaz zobrazování svatých církev tolerovala pouze abstraktní, symbolickou výzdobu vznik tzv. kappadockého stylu
vliv islámského náboženství
geometrické motivy:
ryba = symbol Krista - řecky Ichthys = Iesús Christos Theú Hyios Sótér - Ježíš Kristus, Boží Syn, Spasitel
holubice = symbol míru a Ducha Svatého
jelen = symbol duše
páv = symbol zmrtvýchvstání
kohout = symbol dne, vitality a světla - v širším smyslu symbol dobra
palma = symbol života, životní síly a věčnosti
dosud vedeny spory o přesnější dataci geometrické výzdoby
malby přímo na holé skály - později stěny pokrývány tenkou vrstvou omítky = očekávalo se, že výzdoba není definitivní předpokládá se, že pocházejí z období ikonoklasmu
figurální malba:
tolerovány pouze výjevy z Písma Svatého - v té době důvěrně známé širokým vrstvám
autory skuteční malíři z velkých měst - malby přizpůsobili potřebám komunity
mnohé dekorace nesou jméno umělce - často doprovázeny portréty donátorů - většinou bohatí místní usedlíci
provedení maleb nebylo vždy optimální - fresková výzdoba drahá + vliv ikonoklasmu oválné obličeje, hranatá těla, strnulý výraz
Karanlik Kilise = Tmavý kostel
z 11.stol.
financován min 4 dárci vyobrazenými na freskách
původně součást podzemního kláštera
část stavby se zhroutila zvenku viditelný narthex = velký pravoúhlý vestibul s rovným stropem - odtud se vstupovalo do kuchyně a horních klášterních místností = ložnice a reflektář
po schodech se vstupuje do vlastního kostela = ve tvaru kříže s centrální kupolí, 4 sloupy a 3 apsidami
malý otvor v hlavní lodi = jediný zdroj světla název kostela výstižný - na druhé straně nedostatek světla pomohl uchovat sytost barev na freskách působivější a živější než v okolních kostelech - díla pozoruhodné kvality = dárci zřejmě disponovali větší sumou penež
také architektonické provedení stavby přesnější
fresky znázorňují scény z Nového zákona - na světle modrém pozadí (modrá barva = symbol nebe) zobrazen Všemohoucí Kristus (v hlavní kupoli), Narození Krista, Křest, Poslední večeře, Jidášův polibek, Ukřižování
mnozí svatí a evangelisté
Bezejmenný kostel
apsida se 3 malými oblouky
přímo na holou skálu namalovány jednoduché fresky červené barvy
Sandal Kilisi = kostel sandálu
název odvozen od otisku sandálu = pokládán za Ježíšovu stopu
podle jiné verze název odvozen od toho, že všechny zobrazené postavy mají na nohou sandály
z 11.stol.
původně součást klášterního komplexu
zhroutila se vnější fasáda a 2 místnosti = vnitřek odkrytý
z vestibulu se vstupovalo do klášterních místností
a reflektáře
přístup do kostela po železném schodišti
vlastní kostel = čtvercový půdorys - rozdělen 2 sloupy
naproti sloupům 3 apsidy s největší uprostřed
v levé stěně malý výklenek
donátoři stavby zobrazeni na freskách - Theognostos, Michael, Leo
malby znázorňují 13 epizod ze života Krista - největší
z nich = Všemohoucí Kristus - obklopen medailóny svatých a evangelistů
v hlavní apsidě zobrazeno 6 biskupů, někteří mučedníci
a svatí - např.: Sv. Konstantin a jeho matka Sv. Helena, Sv. Kosma a Damián, Sv. Barbara, Sv. Prokop a Theodor s Jiřím
po levé straně vstup do kuchyně
Yilanli Kilise = kostel hada
název odvozen od fresky Sv. Theodora bojujícího
s hadem
z konce 10.stol.
obklopen několika místnostmi ve skalách - jedna z nich sloužila jako reflektář (má postranní vchod)
vlastní kostel = dlouhá, úzká místnost rozdělená do
2 částí:
přední část - vysoká klenba
zadní část - plochý strop
obě části odděleny 3 malými oblouky
malířská výzdoba průměrné úrovně - z konce 10.stol.
převažuje červená barva
na pravo od vstupu - portréty 3 svatých: Sv. Onophrius, Sv. Tomáš a Sv. Basileios Veliký
Sv. Onophrius = poustevník ze 4.-5.stol.
uchýlil se na egyptskou poušť meditovat - živil se datlemi, odíval se pouze listím - zakrývalo mu genitálie
místní usedlíci k němu chovali velkou oddanost
místní legenda: Onophrius se narodil jako žena - Bůj ji proměnil v muže, aby zabránil jejímu
zneuctění
tento příběh údajně inspirován ztvárněním fresky - vyvolává zmatek ohledně skutečného pohlaví
svatého = podivné prsy, palmová ratolest zakrývající pohlavní orgány
protější stěna - Sv. Jiří bojuje s drakem a Sv. Theodor bojuje s hadem = podle legendy římský legionář upálený za živa - odmítal uctívat pohanské božstvo
za nimi stojí Sv. Helena a její syn Konstantin s křížem
v ruce
luneta zobrazuje Krista - vlevo postava identifikovaná jako dárce kostela
Barbara Kilise = kostel Sv. Barbary
z konce 11.stol. = jeden z nejstarších kostelů v údolí
jednoduchá stavba - přímý vstup do kostela
podobně architektonicky řešen jako kostel sandálu =
2 sloupy, malé kupole, 3 apsidy a vzadu malá čtvercová místnost
financován několika dárci - upomíná na ně zlomek nápisu - čitelná jména kněží Falibon a Leo Marulino
jednoduchá malířská výzdoba = převážně červené čáry - tvoří geometrické vzory
snadno rozeznatelné motivy (např. pták) - doplněny abstraktními nebo geometrickými tvary:
trojůhelníky se schematickými stromky = symbol životních sil přírody - prehistorická tradice
kříže v pravé apsidě = symbol Krista a jeho zázraků (kříž v kruhu) - vedle jsou 2 kříže zlodějů - ukřižováni zároveň s Kristem - výrazně křesťanská tradice
==> stavba chybně připisována ikonoklasmickému období - tato jednoduchá technika však používána i v kostelech
s bohatší malířskou výzdobou po ukončení stavby
v apsidě fresky s figurálními motivy - jedna z nich je
Sv. Barbara = po ní kostel pojmenován, jiná znázorňuje Krista na trůně
severní stěna: portréty Sv. Jiří a Sv. Theodora na koni jak bojují s drakem a hadem
zobrazení těchto svatých jak zabíjejí šupinaté obludy
v Malé Asii velmi rozšířené - mýtus boha zabíjejícího nežádoucího hada rozšířen již v době chetitské
Elmali Kilise = kostel s jablkem
název se pravděpodobně vztahuje k jabloni rostoucí snad dříve v sousedství kostela
vznikl kolem r.1050 = nejmladší kostel v údolí
údajně nejzajímavější
čtvercový půdorys - 4 sloupy, malé kupole, vzadu
3 malé klenuté apsidy
fresky z 11.stol. = post-ikonoklasmická doba
malby v kupolích v živých barvách - světlé odstíny žluté, hnědé, bílé, červené a modré - znázorňují scény ze života Krista, svatých a archandělů
na klenbách mezi sloupy - proroci, patriarchové
a evangelisté
" Tokali Kilise = kostel spony, přezky
název pochází z někdejší dekorace na jednom oblouku
leží mimo vlastní údolí
z 9.-10.stol.
největší kostel v údolí
vnitřek - 2 odlišné části:
==> přední část - klenutý narthex = tzv. Starý kostel
==> zadní část - místnost se 4 sloupy a 3 apsidami =
tzv. Nový kostel
nejbohatší fresková výzdoba ze všech kostelů v Göreme - zahájena záhy po dostavbě kostela
Starý kostel - klenba - cyklus vznikl přibližně kolem r.920
29 výjevů ze života Krista: od Zvěstování (na svou dobu neobvyklá scéna), přes Narození Krista, Vyvraždění neviňátek, Útěk do Egypta, Křest, Zázraky, Poslední večeři, Křížovou cestu, Ukřižování, Zmrtvýchvstání až po Nanebevzetí
tyto scény z evangelia doplněny obrazy různých svatých
Nový kostel - fresky na klenbách vznikly asi o 30 let později než ve Starém kostele
autorem Nikephoros - část jeho jména zachována na levé stěně - nápis ,,Leo, son of
Constantine" vyzývá návštěvníky k modlitbám za Lea, Konstantinova syna = financoval malby
na sytě modrém pozadí (symbol nebe) s četnými nápisy - představují zhruba 40 obrazů
ze života Krista, scény ze Starého zákona, obrazy některých svatých, dále epizody ze
života Sv. Basileia - např. : koncil v Nikaji, Basileios a císař Valens atd.
leží mezi Avanosem a Çavusinem
odlišný charakter krajiny
oblast vulkanického původu - vulkán Erciyes Dagi = Argaeus (3 917 m ) - dominuje dalekému okolí
dodnes považován za aktivní
původně rovina obklopená skalními masívy
dešťová a větrná eroze spolu s činností vodních toků vedly ke vzniku přírodních jeskyní
různé složení hornin zvláštní až surrealistický charakter krajiny
údolí rozděleno vysokým skaliskem na dvě části - jedna strana údolí růžová, druhá zářivě bílá
přírodně jeskyně sloužily jako obydlí
místní komunity početné: nejdříve křesťané, později také židé a muslimové
vznikaly kostely, vodní nádrže, mlýn..
nejdůležitější stavby = kostely - přes svoji skromnost
a špatný stav patří k nejstarším ukázkám architektury
a náboženských maleb v Kappadokii
pocházejí z ikonoklasmického období omezený počet figurálních maleb, jednoduchá dekorace stěn
častým symbolem kříž
Üzumlü kilise = kostel s hrozny
název odvozen od symbolického zobrazení hroznů vína
a vinných listů na stěnách kostela - hrozny znázorněny jako tmavý trojůhelník bez znázornění jednotlivých plodů
vinná réva = symbol Krista (víno = krev Kristova) - symbolický význam také v řecké mytologii (Dionýsův kult) a některých východních náboženstvích
Geyikli kilise = kostel s jelenem
fresky většinou poničeny v důsledku sesuvu půdy -
na jedné z poškozených stěn vedle zobrazení kříže také zobrazení jelena dal kostelu jméno
tento symbol také v kostelech v Göreme - symbolizuje Krista = Ježíš, Syn Boží a Spasitel, věřící křesťany a duši
příchod muslimů do Zelve do skály vytesána mešita - stavitelé se nechali zřejmě ovlivnit křesťanskou architekturou = minaret inspirován klášterní zvonicí
skalní domy - obývány až do 50.let 20.stol.
postupující geologický rozpad hornin a pokračující výstavba nových prostor velké nebezpečí pro trvalý pobyt ve skalách
mniši se přesunuli do nové části Zelve zvané Yeni Zelve zásadní změny v životě mnichů a dodržování jejich dosavadních zvyků